Openingstijden veranderd

Winkel en openingstijden klokkenmaker Lars Dekker veranderd

Enkele maanden geleden besloot Lars dat het tijd was voor een flinke verandering in zijn bedrijf: Lars Dekker uurwerkreparatie. Lars vertelt: “De nadruk lag de afgelopen 9 jaar steeds op de winkel, qua openingstijden en inventaris. Maar eigenlijk heb ik een reparatiewerkplaats in een winkelpand. Ik wilde mijn uitstraling dus veranderen.”

“Daarom heb ik letterlijk en figuurlijk een heel frisse wind door mijn hoofd en de hele winkel laten waaien. k heb mooie canvas doeken laten printen, die mijn werkplaats een rustige uitstraling geven. Ik ben erg tevreden over het resultaat.” Lars vervolgt lachend: “Het ambacht van klokkenmaker staat bekend als ietwat stoffig, maar ik voel me jong en kan nog jaren mee.”

Aanpassing openingstijden

Ook de openingstijden werden veranderd. Reparatie van klokken vergt veel aandacht en concentratie. Het was voor Lars daarom behoorlijk lastig de hele dag te multitasken. De winkel is daarom niet meer de hele dag geopend, maar alleen in de middaguren. Lars: “Zodoende kan ik me in de ochtenden met volle aandacht op iedere uurwerkreparatie richten, wat mijn werk natuurlijk alleen maar ten goede komt. De uren dat ik in de middag voor mijn klanten open ben kan ik hen alle aandacht geven. Ik krijg veel positieve reacties op deze verandering.” De winkel/werkplaats is tegenwoordig open van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 – 16.00 uur.

Emotionele waarde

Lars wil echt de tijd kunnen nemen om kwaliteit te blijven leveren. Zijn vak is behoorlijk arbeidsintensief, omdat er veel reparatietijd in een uurwerk gaat zitten. Veel meer dan de gemiddelde klant zou verwachten. Het is niet alleen een kwestie van het wel of niet lopen van het uurwerk.
Veel klokken zijn emotioneel van waarde voor de eigenaar, daar moet met respect mee worden omgegaan, vindt de klokkenmaker. Lars vertelt: “Ik wil graag de tijd nemen om bijvoorbeeld het verhaal achter de klok te horen. Hoe heeft de eigenaar dit uurwerk gekregen of gevonden, misschien wel geërfd? Wat maakt de klok speciaal voor mijn klant? Mag ik de klok laten glimmen of juist liever niet? Ik wil mijn klanten graag persoonlijk advies geven. Deze interactie geeft zeker een meerwaarde aan mijn werk en dat is een leuke kant van mijn vak.”

Extra aandacht

Hij vervolgt:“ Ik daag mezelf ook graag uit om net dat stukje extra aandacht aan iedere reparatie en klant te besteden. De klant mag blij verrast zijn als hij zijn uurwerk komt ophalen” volgens Lars. “Ik heb inmiddels veel vaste klanten, daar ben ik trots op. Dit is voor mij een signaal dat ik mijn werk goed doe, want tevreden klanten komen bij je terug, nietwaar? Ik hoop nog jaren de reparatie en het onderhoud voor moderne en antieke klokken in een heel brede regio rond Alkmaar te mogen verzorgen. Komt u binnenkort ook eens binnenlopen met uw klok? Ik sta graag voor u klaar.”