Klok reparatie


Een uurwerk heeft regelmatig onderhoud nodig. Een klok loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, en dat jaren achtereen. Vergelijk dat eens met een auto die minder ‘uren’ maakt en toch elk jaar een APK/onderhoudsbeurt krijgt.

 

Waarom staat mijn klok stil?

Het uurwerk wordt aangedreven door een krachtbron (veer of gewicht). Vuil is de grootste oorzaak van slijtage aan het uurwerk. Vuil kan uit meerdere bestanddelen bestaan (stof, roest, opgedroogde olie). Dit wordt samen met het smeermiddel een soort slijpmiddel. Het uurwerk functioneert nog steeds, omdat de veren en/of gewichten zo sterk en zwaar zijn. Wel merkt u dat het uurwerk vóór of achter gaat lopen of zelfs stil gaat staan. Dit komt omdat de raderen niet meer goed in elkaar grijpen. De kracht wordt niet meer goed overgebracht. Het is dan echt tijd voor een onderhoudsbeurt.

ArbeidsintensiefKlokkenmaker Lars Dekker

Een klokreparatie is een arbeidsintensief karwei. Als ik een klok een onderhoudsbeurt geef kost dit veel tijd. Afhankelijk van het soort klok ben ik diverse uren tot enkele dagen bezig met 1 klok. Had u dat verwacht? Hoe dat zit vertel ik verderop.

 

Tijd en kwaliteit

De meeste klokken hebben emotionele waarde voor hun eigenaar. Ik behandel ieder uurwerk daarom met respect. Ik neem ook graag de tijd voor iedere reparatie of onderhoudsbeurt. Mijn klanten willen kwaliteit. En ik lever graag die kwaliteit.

 

Wat kost een onderhoudsbeurt?

Het beroep klokkenmaker is een ambachtelijk beroep. Ik verricht handwerk en daarnaast lever ik maatwerk. De oorzaken voor een niet correct werkende klok kunnen uiteenlopend zijn: van zeer eenvoudig tot een aantal complex samenwerkende factoren. Hierdoor is het helaas niet mogelijk een prijs te noemen zonder dat ik uw klok heb kunnen zien en is het ook niet mogelijk een standaard prijslijst op te stellen.

 

Hoe gaat een klokkenmaker te werk?

Eerst observeer ik de klok goed: zijn er bijzonderheden? Ik haal het uurwerk uit de kast, daarna reinig ik het. Aanwezige slijtage wordt nu zichtbaar. Het uurwerk wordt geheel gedemonteerd. Ik kijk de tandwielen na op slijtage en/of kromme tanden. Waar nodig vervang ik defecte onderdelen. Soms maak ik nieuwe onderdelen. De kast krijgt natuurlijk ook een goede onderhoudsbeurt, net als de wijzerplaat. Ik poets de messing onderdelen mooi op, als mijn klant dit wil. Als laatste wordt het uurwerk weer in de kast gezet.

 

Loopt de klok weer goed?

Na een uitgebreide controle (alle onderdelen moeten namelijk op elkaar inwerken, want na de reparatie zijn er instellingen veranderd) kan de klok weer terug naar de eigenaar voor vele jaren trouwe dienst.

 

Uw klok in vertrouwde handen

In mijn werkplaats kijk ik uw uurwerk volledig na. Dankzij mijn vakopleiding en jarenlange ervaring verricht ik deskundig onderhoud. Zo weet u dat uw uurwerk in vertrouwde handen is. U kunt weer jarenlang genieten van het vertrouwde geluid aan de wand of op de kast. Kom dus op tijd langs met uw klok. Iedere 6 tot 7 jaar is hiervoor een goede richtlijn.

Klok reparatie - het uurwerk krijgt een onderhoudsbeurt

 

 

 

 

 

 

Emmer met peut

Ik raad het sterk af om zelf aan de slag te gaan om de klok te smeren. Op internet staan diverse “tips”. Het lijkt alsof een badje in een “emmer met peut” of wat slaolie aanbrengen wel helpt. De slijtage wordt helaas vele malen erger. Het vuil weekt los en brengt veel schade aan. De reparatiekosten worden veel hoger. Dit wilt u toch niet?

 

Wat houdt een klok reparatie / onderhoudsbeurt in?

Over het repareren van uurwerken valt veel te vertellen, maar ik zal wat algemene informatie geven. Ik werk op onderstaande wijze:
• demonteren van het uurwerk;
• tappen polijsten;
• uurwerk verbussen op plaatsen waar te veel slijtage is ontstaan;
• schoonmaken van alle losse onderdelen;
• monteren van het uurwerk;
• afstellen van het gang- en slagwerk en eventueel speelwerk;
• uurwerk voorzien van de benodigde olie en vet;
• nieuwe onderdelen maken;
• schoonmaken/poetsen van de kast/wijzerplaat
• eventuele messing onderdelen poetsen;
• terugplaatsen van het uurwerk in de kast en laten proeflopen.

U begrijpt nu waarschijnlijk waarom een onderhoudsbeurt geen “paar tientjes” kost en waarom ik echt de tijd moet nemen voor een goede onderhoudsbeurt.

Bent u op zoek naar klokkenmaker tips, klik dan op deze link.